måndag 22 juni 2009

Filmrecension- Banlieue 13

Tänkte försöka mig på en filmrecension här i Tipshörnan. Den här bloggen var från början inte tänkt att vara en ren bettingblogg, det har kommit med tiden. Det är dock inga roliga bettingtider just nu så jag varierar lite.



Banlieue13_poster.jpg Banlieue 13 Poster image by matrix_reload

Banlieue 13

Filmens handling utspelar sig i Paris år 2010. Frankrikes huvudstad har förfallit till stora delar och Paris ghetton är nu indelade i flera olika zoner. Den värst drabbade zonen är nummer 13. Det är här filmen börjar. Vi får se en av filmens huvudpersoner (Leito) inne i en lägenhet. Han försöker med alla medel att spola ner massa knark i ett badkar. Orsaken till detta får vi snart se. Taha Bernamud är zonens överhuvud/knarklangare och han skickar mer än gärna ut sina mannar på uppdrag. Den här gången är det Leito som är målet.

Några actionfyllda scener följer och vi slungas där efter vidare till huvudperson nummer två. Damien Tomasso är en av Paris främsta poliser, detta bevisas i hans första scener. Han vill att alla ska ha samma rättigheter och villkor, orättvisor får inte förekomma.

Filmens huvudstory är hur som helst följande. Ett kärnvapen har kommit i händerna på Taha och Tommasso skickas till zonen för att få "bort" den. Han måste dock övertala Leito om att hjälpa honom hitta i zonen. Problemet är att Leito hatar polisen.


Banlieue 13 är en actionfylld film med stora inslag av parkour. En sorts teknik när man hoppar kan man väl säga, hur amatörsmässigt det nu låter. "Här" har ni en video på lite parkour. Jag tror till och med att det absolut första klippet är från filmen. Leito eller David Belle som han faktiskt heter är en av grundarna till sporten. Han är alltså ingen etablerad skådespelare vilket jag märkte av ganska tidigt under filmen. Inte för att han är en dålig skådespelare utan snarare för att hans repliker var väldigt få.

Damien Tomasso är störande lik en sångare som jag fortfarande inte kommer på namnet på. Mina första tankar går till sångaren Chris Martin i Coldplay, tror dock inte det är han jag tänker på. Ni får gärna komma med förslag. Här är en bild


Jag rekommenderar Banlieue 13 till alla som uppskattar en actionfylld film, skådespelandet behöver inte vara det viktigaste. Den underhåller och Luc Besson som har varit med och skrivit filmen har absolut inget att skämmas för.

7 av 10 straffsparkar i betyg

Trailer för filmen



Om ni vill "läsa/se mer" av filmen så finns det här ;)

Läs mer om filmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar