tisdag 30 juni 2009

The man from earth-Recension

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3b/The_Man_from_Earth.png

Recension.

Jag surfade runt på lite olika filmsidor för att hitta något vettigt. Det slutade med att jag hittade den här filmen. Jag läste om handlingen och blev oerhört intresserad. Här har ni det jag läste.

"John ska flytta efter att ha bott 10 år i området. Hans vänner ger honom ett oväntat besök för att säga farväl. En väninna kommenterar att han inte har åldrats en dag på 10 år. De finner också en personligt dedikerad äkta Van Gogh i Johns packning. Efter en del frågor börjar John berätta om hans liv som började som grottmänniska för 14000 år sedan."

Här svävade mina tankar om filmen iväg allt för mycket. Jag förväntades få se huvudrollskaraktären John Oldham i flera olika tidsperioder. Jag ville se stenåldern, romarriket, pyramidernas uppkomst, renässansen, istiden, medeltiden, well you name it!. Det slutade med att jag fick se samma personer i ett och samma rum i runt 1.5 timme. Det fanns vissa utomhusscener, de kändes dock relativt onödiga trots allt.

Jag gillar idéen skarpt. Med en högre budget (budgeten för den här filmen bör förvisso inte ha existerat) så hade det blivit riktigt bra. Nu kände jag mig tyvärr ganska uttråkad. Det är förvisso någorlunda intressant utan vissa perioder men, filmen började framstå som en seg historialektions genomgång.

Han berättar alltså att han föddes som grottmänniska och har levt fram till nutiden. Hans kamrater blir självklart mycket skeptiska och några börjar tro att han är sinnesjuk. Det finns inte så mycket mer att skriva om storyn.


Jag ger "The from from earth" 5 /10 eller 2.5/5 om man vill se det så.
Några flashbacks från hans förflutna hade höjt det.

Trailern- Som jag önskar att jag hade sett innan.


2 kommentarer:

  1. Tycker nog att det här är mer en film som leker med människans psyke, och det är reaktionerna från de i rummet som gör filmen. Det som berättas är ju också oerhört intressant och mysigt :D

    Tror flashbacks, högre budget och annat skulle förstört filmen och gjort den för "hollywood" kanske? En film som fångar en enbart via dialog är väldigt fascinerande!

    SvaraRadera
  2. Jag håller väl med dig delvis. Det psykologiska samspelet mellan individerna i rummet är intressant men, det räcker inte för mig tyvärr.

    SvaraRadera