fredag 14 augusti 2009

Premier League-Nedräkning-Wigan

Det blir en sista frågestund med en supporter innan säsongen drar igång.



Namn: Erik Eklund

Ålder: 19

Stödjer: Wigan Athletic FC



Hej Erik. Vad har du förväntningar på den kommande säsongen?

J
ag hoppas få se ett vägvinnande passningsspel, som ger oss respekt i ligan; att vi är ett roligt lag att bevittna. Sedan vill jag se att vi får igång målskyttet, vilket är nyckeln för att vi ska kunna förbättra oss.


Vilka är Wigans styrkor/svagheter?
En styrka är definitivt vårt starka försvarsspel. Vi släpper in väldigt lite mål, och jag tycker vår defensiva linje håller helt klart god klass. Se bara på Titus Bramble, som har utvecklats enormt under tiden hos oss. Han har gått från utskrattad till en av de stabilare försvararna i ligan! En svaghet är ju anfallsspelet, men kanske framför allt effektiviteten i spelet. Jag tycker själv att under de matchen jag såg ifjol så spelade vi riktigt trevlig fotboll, men var ofta ineffektiva, såväl i avsluten som i spelet i sig, då framförallt runt boxen. Men Wigan är ett stabilt lag överlag, och det är rätt skönt faktiskt!

Ni har ju Amr Zaki som verkar vara väldig skiftande i sitt spel , riktigt bra när det sitter men desto blekare när det går sämre. Vi får hoppas att Jason Scotland från Swansea levererar.

Vem vore drömvärvningen till Wigan ?
Det har jag faktiskt ingen aning om. Jag skulle dock vilja se att man värvade en respekterad och duktig spelare, som höjer statusen på laget en aning. Typ som när vi hade Emile Heskey. Och just han hade väl inte varit helt fel att värva åter... Sebastian Larsson kanske; han hade varit trevlig att se på högerflanken, där vi saknar lite täckning efter Valencias flytt.

Vad tycker du om försäljningen av Cattermole?

Det känns tråkigt att Catts lämnar, för Black Cats (haha!), men samtidigt ska vi inte ha spelare kvar som inte vill vara här. Jag tycker dock det är synd att vi inte fick bättre betalt, med tanke på vad han betydde för klubben. Tycker att ett par miljoner pund till hade varit högst önskvärt. Som ersättare verkar vi kunna hämta in Mohamed Diame från Rayo Vallecano, vilket känns spännande! Det verkar kunna vara en passningsskicklig, defensiv mittfältare med mycket talang i sig!


Vilket lag vinner Premier League? Vilka åker ur? Vart slutar Wigan?

Chelsea vinner i år; det tror jag stenhårt på. Varför är svårt att säga, men jag tror verkligen det! Burnley kan jag inte se hänga kvar; kan de verkligen göra som Stoke ifjol? Nä, de känns klart tunna! Portsmouth får det tufft, och sedan tror jag också Blackburn kan få kämpa riktigt jäkligt! Dock så trodde jag tidigt på Hull som ett av dessa lag, så det är svårt att säga bara tre stycken... Säg då att Portsmouths publikstöd kan kanske hålla dem kvar!

Du är inte den första som har sagt Hull och Burnley kan jag säga. Jag tror ju dock som Hull-supporter att vi klarar oss uppe ;)

Och en fråga som man måste ställa. Varför håller du på just Wigan?
Ja, det kan man ju undra. Jag vet inte riktigt exakt hur det tog sin början faktiskt, men jag tror att jag lade märke till deras snabba resa upp i Championship, och började hålla ett öga på dem. Sedan gick de rasande fort upp i PL efter det. Små fina sagor gillar jag, och Wigan är just en sån. Och så är det ju alltid kul att ständigt slå ur underläge! Wigans förre manager, Paul Jewell, är också en stor favorit som gjorde mig ännu mer till en Latic.

Och slutligen några snabbfrågor. Du behöver inte motivera,

Vinna Premier League eller Champions League?
PL.

Serie A eller La Liga?
La Liga.

Cristiano eller Messi?
Lätt; Messi! Detta trots mitt smärre engagemang gentemot Real, men Ronaldo gillar jag inte.

Hull eller Stoke?
Stoke.

Och avslutningsvis. Gubba-kallingar eller mankini?
Gubba-kallingar givetvis!


Då tackar jag dig Erik för att du tog dig din tid och svarade på alla mina frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar